ایام فاطمیه در نوروز - مـــــولا علی جان /style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet" ?>/style.css" type="text/css" rel="stylesheet">
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بحث تقارن ایام فاطمیه و آغاز سال جدید که نوروز نامیده می‌شود، بحث این روزهای رسانه‌ها و مردم شده است

و سخنان متفاوتی در این باره عنوان می‌شود که یکی از بهترین راهنمایان در این زمینه مراجع هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ در آیین باستانی نوروز سنت‌های مورد تاکید و تائید اسلام که هیچ منافاتی با ایام فاطمیه ندارد مانند صله رحم، دید و بازدید بزرگان و فامیل‌های دور و نزدیک، هدیه دادن، دستگیری از ضعیفان و کمک به مستمندان مورد توجه قرار گرفته و در سخنی از حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله آمده است «اگر می‌توانید هر روز را نوروز کنید؛ یعنی در راه خدا به یکدیگر هدیه بدهید و با یکدیگر پیوند داشته باشید».

با همه این اوصاف یکی از راهنمایان مردم دین‌دار ایران در تمامی امور اجتماعی و زندگی، علما و مراجع هستند و استفتائات این بزرگان در ارتباط با نحوه برخورد با این تقارن چراغ راه محسوب می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

«احترام ایام شهادت بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بر همه لازم است. بنابراین ایام فاطمیه اوّل 13، 14 و 15 جمادی الاولی (مصادف با 24، 25 و 26 اسفند 1392) و همچنین ایام فاطمیه دوم 1، 2 و 3 جمادی الثانی (مصادف با 12، 13 و 14 فروردین 1393) باید به مراسم سوگواری آن حضرت اختصاص داده و از برکات آن بهره‌مند شویم.

البته در بین این دو ایام، برگزاری مراسم دیگر (با رعایت تمام موازین شرعی) مانعی ندارد. ضمناً انجام مراسم سال نو مانند دید و بازدید، خانه تکانی، نظافت و امثال آن نیز مانعی ندارد.»

آیت‌الله حسین نوری همدانی:

«روزهای 13 و 14 و 15 جمادی الأولی که مصادف با 24 و 25 و 26 اسفند 1392 فاطمیه اول و روزهای اول و دوم و سوم جمادی الثانی مصادف با 12 و 13 و 14 فروردین سال 1393 فاطمیه دوم ایام عزاداری شهادت صدیقه طاهره فاطمه زهرا علیها السلام محسوب می‌شود و در بین این دو ایام برگزاری مراسم دیگر با رعایت موازین شرعی اشکال ندارد.»

آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی:

«نسبت به برپایی عزای حضرت زهرا (سلام الله علیها) به گونه‌ای رفتار شود که مراسم عزاداری امسال تحت‌الشعاع نوروز قرار نگیرد و همچنین در فاطمیه دوم که به احتمال قوی‌تر ایام شهادت حضرت است در عزاداری بی بی دو عالم کوتاهی نکنید.»

آیت‌الله مظاهری:

«شهادت حضرت زهرا(س) با ایّام نوروز تقارن دارد و شادی‌ها مخصوصاً در روز سالگرد شهادت، باید به جلسه‌ عزاداری برای آن حضرت مبدّل شود. الحمدلله مردم ما فهمیده هستند و من بگویم یا نگویم در شهادت حضرت زهرا (س) عید و جشن آنها ممنوع است. همچنین اصل دید و بازدید، صله‌ رحم، سر زدن به دوستان و انس با برادران دینی، امری نیکو و پسندیده است که باید انجام شود، امّا نباید این سنت حسنه را به گناه، غیبت، تهمت و شایعه آلوده کنیم.»

آیت‌الله وحید خراسانی:

«این مملکت باید روز سوم جمادی الثانی غیر از هر سال بشود. این قضیه انقلابی ایجاد کرده و باید بکند، چرا؟ چون قوام مذهب شیعه که مذهب حق است به دو کلمه تولی و تبری است و این دو را فقط پاسداشت از روز شهادت صدیقه کبری زنده می‌کند. بنابراین روز شهادت حضرت زهرا(س) مختص عزاداری ایشان است.»

آیت‌الله صافی گلپایگانی:

«با توجه به تقارن نوروز با ایام فاطمیه باید شأن قم در ایام فاطمیه حفظ شود.»

آیت‌الله جوادی‌آملی:

«ایام نوروز شأن حضرت زهرا(س) حفظ شود و همچنین روز شهادت ایشان عزاداری‌ها و سوگواری‌های حضرت صدیقه کبری (س) به‌گونه‌ای باشد که موجب تفرقه میان مسلمانان نشود و بهانه‌ای به دست سلفی‌ها و تکفیری‌ها ندهیم و به وحدت اسلام ضربه وارد نشود.»

*روز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.

با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت 75 روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأول، شهادت حضرت زهرا(س) است که این ایام را فاطمیه اول و بنا به روایت 95 روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است که این ایام را فاطمیه دوم می‌خوانند. بنابراین 24 تا 26 اسفند 92 فاطمیه اول و 12 تا 14 فروردین 93 فاطمیه دوم محسوب می‌شود



تاریخ : یکشنبه 93/1/3 | 10:17 صبح | نویسنده : سارا علی نژاد | نظر

  • paper | تبلیغات متنی | مهم نیوز